#1 Ako efektívne komunikovať

#1 Ako efektívne komunikovať

Komunikácia je okrem podávania a získavania informácií tiež jedným z prostriedkov na dosiahnutie cieľa. To, ako prebieha naša interakcia s okolím, ovplyvňuje mnoho faktorov. Na základe našich skúseností sme si osvojili istý štýl komunikácie, ktorý používame denne, či už v práci alebo vo voľnom čase. Dobrý vzťah medzi komunikantmi je prvým krokom k úspešnej konverzácii. Ale ako to dosiahnuť, keď sme všetci tak odlišní? V dvoch článkoch „Ako efektívne komunikovať“ vám postupne odhalíme tipy, ako na to.

Vnímanie podobnosti – raport. Vnímanie podobnosti, odbornejšie raport, je prvý z princípov úspešnej komunikácie.

Odlišnosť ľudí nemá hraníc. V bežnom živote sa extrovert stretne s introvertom, na výsledok zameraný človek zase s človekom, ktorého prioritou sú dobré vzťahy na pracovisku, a pod. Niekedy sú odlišnosti medzi komunikujúcimi kameňom úrazu.

Pozrite si video Sila introvertov, v ktorom Susan Cain hovorí aj o tom, aké neobyčajné talenty a schopnosti prinášajú svetu introverti.

Určite ste sa stretli s pojmom reč tela. Váš výraz tváre či postoj tela veľmi rýchlo prezradí, že sa cítite v blízkosti dotyčného nepríjemne (a nemusí byť expertom na neverbálnu komunikáciu, intuitívne to zaregistruje). Hľadanie zhody je vhodný spôsob, ako posunúť konverzáciu medzi dvoma odlišnými ľuďmi tým správnym smerom. Ide o „naladenie sa na rovnakú vlnu“, o pochopenie druhej strany. Ak sme dostatočne empatickí, jednoduchšie porozumieme pocitom a myšlienkam druhej osoby.

Pre vnímanie podobnosti nám pomôže tzv. zrkadlenie. Zrkadlenie v správaní je vysoko efektívna komunikačná technika, ktorú keď si časom osvojíte, budete ju vykonávať prirodzene a nenásilne. Existuje 6 základných emócií: radosť, smútok, strach, hnev, prekvapenie a úžas. Zo zamračenia či úsmevu vieme vyvodiť pocity druhej osoby. Samozrejme, ak niekto plače, nieje vhodné sa naňho usmievať. Prirodzene nám úsmev z tváre zmizne a na tvári sa nám objaví súcit. Tomu sa hovorí miera zhody. Čím sme citlivejší k prejavom osoby, s ktorou komunikujeme, tým je naša vzájomná miera zhody vyššia a komunikácia efektívnejšia.

Vieme si to všimnúť pri skupinovej konverzácii. Ak je skupina v zhode, pri naklonení sa jedného člena dopredu ho môže zvyšok skupiny nasledovať, a tiež sa niektorí zúčastnení naklonia dopredu. Ak niekto prekríži ruky, pri vysokej miere zhody si prekrížia ruky aj ďalší členovia. Je fascinujúce sledovať súdržnosť skupiny takto skrytým spôsobom.

Raport sa neprejavuje len v gestikulácii či mimike. Ide o ďalšie prejavy, ako napríklad zhoda v rýchlosti reči, výške hlasu, v rytme, v slovnej zásobe. Ak dotyčný zdôrazňuje niektoré slová, zdôrazňujte ich tiež. Vyšlete tým signál o zhode v hlavnej myšlienke konverzácie.

Aby sme zistili, ako efektívna je táto technika, v prvom rade je potrebné všímať si okolie. Ak niekto prekríži ruky, prekrížte ich tiež. Ak niekto prekríži nohy, tiež si preložte jednu nohu cez druhú… Možno sa obávate, čo si o vás ten druhý pomyslí. S najväčšou pravdepodobnosťou si to ani neuvedomí, ale zrkadlenie emócií sa dá aplikovať aj jemnejším spôsobom. Napríklad, ak si niekto podoprie hlavu, vy sa jednou rukou dotknite tváre. Ak niekto prekríži ruky, vy prekrížte nohy. Ak ťuká perom o stôl, vy ním môžete krúžiť…

V žiadnom prípade nejde o vyprovokovanie druhej strany. Ide o „naladenie sa na rovnakú vlnu“. Zrkadlenie vám pomôže vcítiť sa do kože druhého. Jeho nevedomie to registruje a výsledkom je efektívna komunikácia rovnakým smerom. Stáva sa slobodnou, príjemnejšou a harmonickejšou. Ak ste zladení, môžete komunikáciu jemne usmerňovať. Pre lepšie pochopenie použijeme ako príklad šéfa a zamestnanca. Šéf rozhorčene opisuje situáciu, kedy sa nepodarilo uzavrieť obchod. Zamestnanec sa naladí na šéfovo prežívanie, tiež je rozhorčený a rozprávajú sa o celej situácii v napätí. Nato začne zamestnanec vedome znižovať tenziu v hlase, prekrížené ruky rozpustí a pokojne navrhuje riešenia bez toho, aby nadľahčoval vzniknutú situáciu. Šéf v túžbe situáciu vyriešiť sa veľmi rýchlo naladí na zamestnancov prístup, keďže majú rovnaký cieľ… viac sa o vedení v komunikácii dozviete v nasledujúcom článku.

Autor:
Zuzana Valigová – psychologička a koučka, ktorá sa zaoberá správnou psychohygienou, prácou s hodnotami, dosahovaním cieľov a zlepšovaním interpersonálnych vzťahov. Baví ju posúvať vlastné hranice a pracovať na harmonickom živote v súkromnej a pracovnej oblasti, s čím pomáha aj svojim klientom.

Share this post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *