#2 Ako efektívne komunikovať

#2 Ako efektívne komunikovať

V predchádzajúcom článku sme sa zmienili o vnímaní podobnosti, o zrkadlení. Zrkadlenie vám pomôže vcítiť sa do kože druhého. Zrkadlenie v správaní je vysoko efektívna komunikačná technika, pri ktorej sa pomocou reči tela snažíme naladiť na druhú osobu. Ak privediete človeka k viac otvorenému postoju, môžete u neho vyvolať stav mysle, ktorý je viac prijímajúci. V dneškom článku sa priblížime k druhej časti, ako viesť rozhovor.

Postupné vedenie rozhovoru. V konfliktnej situácii nesmieme hneď pôsobiť protichodne. Ak by sme z ničoho nič začali hovoriť pokojným hlasom, mohlo by to vyzerať príliš okato, a obrátilo by sa to proti nám. Preto je potrebné meniť spôsob komunikácie postupne. Ak človek, s ktorým komunikujeme zvyšuje hlas a rozpráva rýchlo, mali by sme začať tam kde on – zvýšiť hlas a produkciu slov. Následne pomaly zvoľnovať v tóne hlasu, v postoji. Uvoľniť paže, nemať prekrížené nohy, menej gestikulovať rukami. Ak máte dobrý raport, môžeme začať rozhovor viesť.

Stav našej mysle a fyziológia tela je spätá. Sme šťastní, lebo si pospevujeme? Alebo si pospevujeme, lebo sme šťastní? Funguje to v oboch smeroch. Aktivita spôsobuje radosť, a zároveň radosť spôsobuje aktivitu. Je to začarovaný kruh, ktorý začína pri myšlienke, pokračuje pri správaní a odzrkadlí sa v emóciách, ktoré opäť pokračujú k myšlienke, správaniu a emóciám. Vďaka spätosti mysle a fyziológie funguje zrkadlenie a vedenie v rozhovore.

 

Možnosti využitia:

  • Ako sme už spomínali v príkladoch, táto komunikačná technika je ideálna pre konfliktné situácie. Uvoľnenie napätia medzi komunikantmi smeruje ku kompromisu.
  • Uvoľnenie atmosféry v napätých situáciách. Nemusia byť konfliktné. Ide o situácie, kedy sa účastníci z nejakého dôvodu necítia pohodlne. Môže to byť napríklad pracovný pohovor, porada, čakanie u lekára, na úrade. Vhodnou pomôckou pre uvoľnenie atmosféry, je použiť humor.
  • Presviedčanie pri predaji. Úspešní predajcovia dosahujú skvelé výsledky aj vďaka týmto technikám. Ak natrafíte na skeptického zákazníka, zrkadlenie vám pomôže vytvoriť dôveru. Argumenty a objektívna kvalita produktu je zbytočná, pokiaľ vám klient nedôveruje.
  • Vzbudiť u človeka nadšenie. Potrebujete motivovať zamestnancov? Začnite zrkadlením a vedením rozhovoru. Ak z vás srší entuziazmus, zamestnanca ním ľahko nakazíte.
  • Vplyv na skupinu. V každej skupine funguje istá hierarchia. Všade sa nájde dominantnejší jedinec, ku ktorému sa prikláňa väčšina ľudí v skupine. Často stačí, ak presvedčíte o svojej pravde jedného či dvoch účastníkov, ktorí majú na skupinu vplyv.
  • Ukončenie konverzácie. Ak máte v rukách vedenie komunikácie, nemusíte ukončovať rozhovor prudko. Stačí otočiť hlavu, pozrieť sa cez rameno, na hodinky. Takto dáte jemne najavo, že chcete situáciu uzavrieť a konverzáciu ukončiť. Osoba oproti vám nebude mať pocit, že ste ju rázne prerušili, ale dopovie posledné podstatné informácie a dokonca sa môže stať, že rozhovor ukončí aj sama.

Zrkadlenie a vedenie komunikácie majú nevyčerpateľnú studňu využitia. Môžete ich manifestovať denne, s kýmkoľvek. Či už na pracovisku, doma, pri výchove detí. Každému dobre padne, ak sa cíti pochopený a vypočutý.

Zdieľaj na sociálnych sieťach

Comment (1)

  • Joe Doe Reply

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam viverra euismod odio, gravida pellentesque urna varius vitae, gravida pellentesque urna varius vitae. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam viverra euismod odio, gravida pellentesque urna varius vitae. Sed dui lorem, adipiscing in adipiscing et, interdum nec metus.

    28. júna 2016 at 13:07

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *