• O nás
    • Kto sme
    • Naša vízia a hodnoty
    • Ako pracujeme
    • Naše metódy a certifikáty
  • Naša ponuka
    • Pre jednotlivcov
    • Pre manažérov a lídrov
    • Pre talenty
    • Pre tímy
    • Pre náročných
  • Naše kurzy
  • eShop
    • Rozvojové nástroje
    • Knihy
    • Darčekový poukaz
  • Blog
    • Blog
    • Audioblog
    • Videoblog
  • Referencie
  • Kontakt
    • Košík

      0
SatisfactorySatisfactory
  • O nás
    • Kto sme
    • Naša vízia a hodnoty
    • Ako pracujeme
    • Naše metódy a certifikáty
  • Naša ponuka
    • Pre jednotlivcov
    • Pre manažérov a lídrov
    • Pre talenty
    • Pre tímy
    • Pre náročných
  • Naše kurzy
  • eShop
    • Rozvojové nástroje
    • Knihy
    • Darčekový poukaz
  • Blog
    • Blog
    • Audioblog
    • Videoblog
  • Referencie
  • Kontakt
  • Košík

    0

Hlavná kategória

Satisfactory - továreň na spokojnosť
  • Úvod
  • Blog
  • Hlavná kategória
  • Každá hádka je vopred prehraná
conflict

Každá hádka je vopred prehraná

  • Autor Zuzana Valigová
  • Kategórie Hlavná kategória, Komunikácia, Mozog je ako sval, Osobný rozvoj, Vzťahy
  • Dátum 19. mája 2020

“Pokiaľ sa hádate a protirečíte druhému, môžete niekedy i zvíťaziť. Ale bude to v skutočnosti jalové víťazstvo, pretože takto nikdy nezískate protivníka na svoju stranu.” – Benjamin Franklin

Existuje len jeden spôsob, ako vyhrať spor. Riešením je, že sa do žiadneho sporu nedostaneme.

V 90% hádok sa konflikt končí tým, že sú obe strany ešte viac utvrdené vo svojom názore. Prečo sa to deje? Pri konfliktoch je prirodzená ľudská reakcia zachovať svoj pozitívny sebaobraz, sebahodnotu a rešpekt. No zväčša si volíme nie veľmi účinné stratégie. Rozdrvením argumentov protivníka sme mu možno dokázali, že sa mýli, ale uvažovali ste niekedy, aké to má následky? Je pravdepodobné, že náš názor nepríjme, pretože človek presvedčený násilím si stojí ďalej za svojím názorom, ale v tichosti.

My sa možno cítime ako víťazi, no protivník má zranenú hrdosť. Nástojčením za svojou pravdou útočíme na jeho inteligenciu a prejavujeme voči nemu pohŕdanie a neúctu. Nikdy nikomu hovorte “Dokážem ti to!”. Je to akoby ste mu povedali “Som chytrejší ako ty! Poviem ti pár slov a zmeníš názor.” Rovnako dávajte pozor na intonáciu svojho hlasu, pohľady a gestá, ktoré môžu pôsobiť nepriateľsky a pohŕdavo.

V hĺbke konfliktov v podstate ide o niečo úplne iné, ako o fakty. Ide o uznanie vlastnej dôležitosti.  Každý chce byť na tomto svete dôležitý. Všetci chceme formovať okolie svojím kúskom pravdy. Ak ukážete oponentovi jeho dôležitosť, konflikt sa rozplynie a vzniká priestor pre plodnú diskusiu. Ihneď ho máte na svojej strane, lebo ak nie je o čom sa hádať, nie je dôvod v hádke pokračovať.

Celeste Headlee vám predstaví 10 spôsobov, ako vylepšiť vašu konverzáciu.

Ako sa vyhnúť osobným sporom, pokiaľ čelíte nesúhlasu?

  • Vážte si, ak sa vami niekto nesúhlasí. Je možné, že vám uniká niečo, čo ste si v danej situácii nevšimli.  Buďte preto vďační, že vás na to niekto upozornil. Možno práve tento nesúhlas zabráni v budúcnosti mnohým chybám, ktoré by ste bez neho urobili. Hovorí sa: “Pokiaľ si dvaja ľudia pritakávajú, jeden je tam zbytočne.”
  • Pozor na inštinkt. Prirodzenou reakciou na nesúhlas je obrana. Je to však najhoršia stratégia, ktorú zvolíte. Zapojte vyspelejšiu časť mozgu, zachovajte pokoj a vyhnite sa obhajovaniu svojho názoru hneď v úvode.
  • Skroťte temperament. Veľkosť osobnosti sa posudzuje podľa toho, ako dokáže ovládnuť svoj hnev. Rovnako ako vy nechcete uraziť druhú stranu, ani oponent celú záležitosť nemusí myslieť zle. Prevezmite kormidlo nad rozhovorom a ustrážte situáciu.
  • Vypočujte druhého. Poskytnite protivníkovi priestor na vysvetlenie jeho názorov. NEODPORUJTE, NEBRÁŇTE SA, NEDISKUTUJTE, pretože tým len prehĺbujete bariéru medzi vami. Snažte sa postaviť most porozumenia a spravte z protivníka svojho priateľa.
  • Nájdite spoločné body súhlasu. Ak sa vám po vypočutí podarí nájsť nejaké styčné body, v ktorých sa zhodujete, dáte druhému najavo, že nie ste “úplne mimo”. Rozhovor sa tak uberie pozitívnym smerom.
  • Pripusťte svoj omyl. Buďte čestní a nájdite miesta, kde sa môžete mýliť. Ospravedlňte sa za svoje chyby. Je to najlepší spôsob ako odzbrojiť protivníka a nechať mu priestor na opustenie obrany. Oponent je zároveň inšpirovaný k tomu, aby s vami jednal s rovnakou otvorenosťou.
  • Sľúbte, že nad rozhovorom popremýšľate a budete poctivo študovať. Ale aj tak naozaj urobte. Na oponentových názoroch môže byť veľa pravdy. Opäť zdôrazňujete jeho dôležitosť, čím posilníte svoju pozíciu v rozhovore.
  • Úprimne poďakujte za rozhovor. Uvedomte si, že ktokoľvek s vami trávi čas sporom, rieši vlastne rovnaký problém. Z tohto pohľadu ste na jednej lodi.
  • Odložte riešenie. Navrhnite novú schôdzku a diskusiu o danom probléme, aby mali obe strany dostatok času na premyslenie a zistenie nových faktov.

    Položte si otázky:
  • V čom má pravdu?
  • Pomôže moja reakcia k tomu, aby sme problém vyriešili, alebo si len nechcem prirustiť chybu?
  • Zblížime sa na základe mojej reakcie, alebo sa nedorozumenie ešte viac prehĺbi?
  • Zlepší sa mienka ostatných na základe mojej reakcie?
  • Týmto sporom získam alebo stratím?
  • Akú cenu zaplatím za to, ak vyhrám?
  • Môžem z tejto situácie vyťažiť niečo užitočné?

Pokiaľ vám niekto povie niečo, o čom si myslíte, že sa mýli (dokonca aj v prípade, že ste si 100% istý svojou pravdou), nikdy nezačínajte argumentovať. Najlepšie je začať napríklad takto: “Pozri, mám pocit, že je to trochu inak, ale možno sa mýlim. Pokiaľ sa mýlim, rád sa naučím niečo nové. Poďme preveriť fakty…” Logicky, nikto nemôže mať námietky, ak uznáte, že sa možno mýlite a chcete si to preveriť.

Carl Rogers v jednej knihe napísal:

“Zistil som, že je neobyčajne cenné, keď si môžem dovoliť chápať druhého. Je naozaj nutné dovoliť si porozumieť druhému? Myslím, že áno. Naša prvá reakcia na väčšinou výrokov (ktoré vyslovili druhí ľudia) býva, že ich hodnotíme a posudzujeme. Nesnažíme sa porozumieť im. Keď niekto vyhlási svoj pocit, postoj alebo presvedčenie, máme sklon okamžite povedať: “to je správne” alebo “to je hlúpe”, “to je nezmysel”. Zriedka si dovolíme ten prepych pochopiť presne, čo vlastne druhý svojím výrokom myslel.”

Dajte si záväzok, že sa vyhnete všetkým prejavom, ktoré by mohli raniť city druhých. Vyhnite sa slovám určite, nepochybne, celkom iste… Namiesto toho používajte domievam sa, zdá sa mi, mám pocit… Vyhýbajte sa hádkam. Spor vyhraje ten, kto sa nebije.

Pozrite si TED vystúpenie Megan Phelps-Roper v ktorom autorka rozpráva svoj vlastný príbeh a prezrádza jednoduchú, ale náročnú taktiku, ako sa správať k ľuďom s ktorými nesúhlasíme.

  • Zdielať:
author avatar
Zuzana Valigová
Som psychologička a koučka. Zaoberám sa správnou psychohygienou, prácou s hodnotami, dosahovaním cieľov a zlepšovaním interpersonálnych vzťahov. Baví ma posúvať vlastné hranice a pracovať na harmonickom živote v súkromnej a pracovnej oblasti, s čím pomáham aj svojim klientom. Ľudia často bezradne túžia po naplnení cieľov, avšak si neuvedomujú vlastnú silu a potenciál, pomocou ktorých sú schopní svoje sny realizovať. Je mi cťou spolupracovať s tak skvelým tímom coach4you. Sme tu preto, aby sme vám ukázali VAŠU cestu k úspechu.

Predchádzajúci článok

Ako sa nezblázniť na home office. Work-life balance.
19. mája 2020

Nasledujúci článok

Sebanaplňujúce proroctvo
16. júla 2020

Mohlo by Vás zaujímať

Child in spring
Šesť krokov ku šťastiu z pohľadu pozitívnej psychológie
20 marca, 2021
work life balance
Ako sa nezblázniť na home office. Work-life balance.
27 apríla, 2020
Vztahy
Ako sa nezblázniť na home office. Rozpad manželstva v karanténe vs. Šanca na liečbu vzťahu
13 apríla, 2020

Kategórie

  • Audioblog
  • Hlavná kategória
  • Komunikácia
  • Leadership
  • Mozog je ako sval
  • Na zamyslenie
  • Osobný rozvoj
  • Time manažment
  • Vzťahy

Najčítanejšie

Šesť krokov ku šťastiu z pohľadu pozitívnej psychológie
20mar2021
Disneyho stratégia – ako kreatívne a efektívne vyriešiť problém
18okt2018
Sebanaplňujúce proroctvo alebo ako zlepšiť výkon svojich ľudí
06jan2019
Ako hovoriť o nedostatkoch bez narušenia vzťahov
03okt2019

Najnovšie články

  • Šesť krokov ku šťastiu z pohľadu pozitívnej psychológie
  • Sebanaplňujúce proroctvo
  • Každá hádka je vopred prehraná
  • Ako sa nezblázniť na home office. Work-life balance.
  • Ako sa nezblázniť na home office. Rozpad manželstva v karanténe vs. Šanca na liečbu vzťahu

Prihláste sa na odber noviniek

Dostávajte ako prví informácie o našich akciách, produktoch a špeciálnych ponukách.

Prekročte hranicu medzi

Nespokojnosťou a spokojnosťou

Zisti viac

SATISFACTORY s.r.o.

Dostojevského rad 15
Bratislava
811 09

+421 911 660 000

info@satisfactory.sk

satisfactory logo
  • Úvod
  • O nás
  • Naša ponuka
  • Naše kurzy
  • eShop
  • Blog
  • Referencie
  • Kontakt
Linkedin-in
Facebook-f
Instagram
Youtube
Twitter

Copyright © 2019 SATISFACTORY s.r.o. All Rights Reserved

  • Obchodné podmienky
  • Reklamačné podmienky
  • Ochrana súkromia
Pre skvalitnenie našich služieb používame na stránkach súbory cookies. Pokračovaním na tejto stránke alebo kliknutím na tlačidlo "Súhlasím" vyjadrujete súhlas s používaním všetkých súborov cookies. Viac informácii nájdete v sekcii ochrana súkromia.Súhlasím
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Vždy zapnuté

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

SAVE & ACCEPT