• O nás
    • Kto sme
    • Naša vízia a hodnoty
    • Ako pracujeme
    • Naše metódy a certifikáty
  • Naša ponuka
    • Pre jednotlivcov
    • Pre manažérov a lídrov
    • Pre talenty
    • Pre tímy
    • Pre náročných
  • Naše kurzy
  • eShop
    • Rozvojové nástroje
    • Knihy
    • Darčekový poukaz
  • Blog
    • Blog
    • Audioblog
    • Videoblog
  • Referencie
  • Kontakt
    • Košík

      0
SatisfactorySatisfactory
  • O nás
    • Kto sme
    • Naša vízia a hodnoty
    • Ako pracujeme
    • Naše metódy a certifikáty
  • Naša ponuka
    • Pre jednotlivcov
    • Pre manažérov a lídrov
    • Pre talenty
    • Pre tímy
    • Pre náročných
  • Naše kurzy
  • eShop
    • Rozvojové nástroje
    • Knihy
    • Darčekový poukaz
  • Blog
    • Blog
    • Audioblog
    • Videoblog
  • Referencie
  • Kontakt
  • Košík

    0

Hlavná kategória

Satisfactory - továreň na spokojnosť
  • Úvod
  • Blog
  • Hlavná kategória
  • Ako sa nezblázniť na home office. Work-life balance.
work life balance

Ako sa nezblázniť na home office. Work-life balance.

  • Autor Zuzana Valigová
  • Kategórie Hlavná kategória, Na zamyslenie, Osobný rozvoj, Time manažment
  • Dátum 27. apríla 2020

Vzhľadom na zmenenú situáciu sa s home office roztrhlo vrece. V spoločnostiach, kde už práca z domu fungovala, ju v týchto dňoch využívajú oveľa viac, a home office sa rozmohol aj vo firmách, kde nebol celkom súčasťou bežného pracovného procesu. Dnes vám prinášame niekoľko tipov, ako si vytvoriť work-life balance na home office.

Prečo je work-life balance dôležitý? Pre organizácie je zosúladenie osobného a pracovného života cestou, ako si udržať kvalitnú pracovnú silu a zefektívniť pracovný výkon zamestnancov. Podstatou je dostať pracovný život pod kontrolu, aby sme si osobný život mohli naplno užiť a následne byť opäť pripravený podať maximálny pracovný výkon. V individuálnej rovine work-life balance prináša pozitívny vplyv na zdravie a zvýšenie pocitu šťastia, motivácie a chuti žiť.

Rýchlokurz work-life balance. Na úvod si buďte vedomí, že work-life balance je proces, neobjavíte ho hneď. Je to ako hľadať recept na dokonalý koláč – zakaždým ho niečim vylepšíte. Možno to bude trvať niekoľko dní, či mesiacov, ale ak budete k tvorbe rovnováhy pristupovať zodpovedne, dočkáte sa vytúženého výsledku. Nezabúdajte tiež, že na prvom mieste je vaše fyzické, emocionálne a duševné zdravie. Ak sa vy nebudete cítiť fit, nedokážete podať výkon, aký očakávate. A to nie len v práci, ale aj v osobnom živote. Hľadanie rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom je predovšetkým o vytvorení si správneho harmonogramu. Tak poďme na to!

1. Oddelený priestor. Váš mozog vníma, že ste v domácom prostredí a to môže spočiatku znižovať produktivitu. Vytvorte si preto doma (podľa svojich možností) pracovný “kútik”. Nepracujte z postele a už vôbec nie z poloľahu. Vytvorte si priestor, kde sa IBA pracuje. Nájdite si miesto, ktoré dokážete odlíšiť od iných činností. Naučíte tak svoj mozog rýchlejšie prepínať do pracovného módu. Ak očakávate, že home office bude trvať dlhšie obdobie a máte možnosť, investujte do zariadenia.  Pohodlná stolička a ergonomická klávesnica zabezpečia telu komfort a tým aj kvalitnejšie rozloženie energie a výdrž.

2. Rituál. Ďalší efektívny spôsob ako naučiť mozog sústrediť sa na prácu je vytvorenie si ranného rituálu. Keď chodíme do práce, ráno vstaneme, spravíme si hygienu, raňajky, oblečieme sa a vyrážame z domu. Tento postup by ste mali zachovať aj keď ste na home office. Nepracujte v pyžame ale prezlečte sa, aby vaše telo vedelo, že je čas na povinnosti. Odporúčame tiež vytvoriť si mini-rituál tesne pred začatím práce. Napríklad zatvoriť oči, hlboký nádych, výdych. Môžete pripojiť aj krátke frázy, aby ste sa nastavili na prácu: „Som skvelá v tom čo robím a teraz zo seba vydám maximum”; „Som borec v tom čo robím a teraz zo seba vydám maximum.”

3. Správny timemanagement. Čaro home office je najmä v tom, že si môžete prispôsobiť harmonogram podľa seba (spánok, raňajky, varenie pre deti,…). Pouvažujte, kedy je vaša koncentrácia najvyššia a riaďte sa podľa toho. Každý deň si spíšte TO DO list, čiže zoznam úloh, a očíslujte ho podľa priorít.

Môžu vám pomôcť aj jednoduché techniky plánovania:

a) Vezmite si papier a rozdeľte ho na štyri časti. Do rohov napíšte:

  • Naliehavé a dôležité
  • Dôležité, ale nie naliehavé
  • Naliehavé, ale nie dôležité
  • Ani naliehavé, ani dôležité.

A následne si vypíšte úlohy, ktoré potrebujete splniť podľa dôležitosti a naliehavosti.

b) Vezmite si papier a rozdeľte ho na štyri časti. Do rohov napíšte:

  • Čo začať robiť
  • Čo prestať robiť
  • Čoho robiť viac
  • Čoho robiť menej

A následne si vypíšte činnosti ktoré vykonávate a rozdeľte ich podľa efektivity, ktorú vám poskytujú.

Rodičovstvo prináša veľku výzvu, keďže sú školy zatvorené. Uvažujte, kde môžete čas ušetriť a kde ho naopak investovať, ako rozdeliť úlohy, aby ste čas využili čo najefektívnejšie. Môžete napríklad variť na niekoľko dní, aby ste skrátili čas za sporákom, alebo spísať si zoznam, čo budete najbližšie dni variť, aby ste ušetrili opakovanú cestu na nákup. Vyhľadajte si krátke recepty, nech nestrávite v kuchyni zbytočne veľa času. Aj takéto maličkosti vám dokážu ušetriť hodiny navyše.

Ďalšie praktické informácie ako na správny timemanagement sa dočítate aj v jednom z naších blogov “Ako polapiť zlodejov, ktorí nám kradnú čas”

4. Maximálna koncentrácia na jednu vec. Snažte sa neskákať z úlohy na úlohu. Už keď sa do niečoho pustite, venujte tomu maximálnu koncentráciu. Dve činnosti naraz zvyšujú možnosť chyby a rozdeľujú vašu pozornosť. Eliminujte všetky rušivé vplyvy: žiadna TV, žiadny facebook, žiadne maily! Môže pomôcť aj čistý pracovný priestor – čím menej vecí, tým menej rozptýlenia. Vyskúšajte tiež časovač TOMATO TIMER , ktorý funguje na princípe dodržiavania práce a prestávok. Zvukovým signálom vás upozorní, že si po 25 minútach máte dať prestávku, buď 5 alebo 10 minút. Počas prestávky sa vyhnite televízii a sociálnym sieťam. Odporúčame skôr meditáciu či relaxáciu. Zabezpečíte tak svojmu mozgu a telu priestor na oddych a zvýšite tým silu pozornosti. 

5. Správna životospráva. V práci máte možnosť obedných prestávok v jedáleňach či bufetoch. Doma je strava rovnako dôležitá, bez nej totiž nemáme energiu na nič. Dajte si záležať na plnohodnotnej strave na raňajky aj obed, s dostatočným množstvom bielkovín. Snažte sa vynechať snacky ako čokolády, chipsy a podobne. Tie naopak zvyšujú únavu. Dbajte tiež na pravidelný spánok. To, že pracujete z domu neznamená, že musíte ponocovať. Ideálna dĺžka spánku je u každého individuálna, no platí pravidlo, že ak sa cítite bežne unavení, mali by ste dobu spánku predĺžiť.

6. Pocvičte si. V priebehu dňa si dajte jednu, pokojne aj viac prestávok, kedy si trošku ponaťahujete svaly. Prekrvenie organizmu ma priaznivý účinok na výkonnosť a sústredenie. Prikladáme aj krátku kancelársku jógu, ktorú zvládnete v priebehu piatich minút a vďaka nej sa vyhnete bolestiam chrbtice z dlhého sedenia.

7. Nezabúdame na rodinu. Ak máte doma deti, je o čosi náročnejšie venovať sa práci. Využite možnosť stráženia blízkymi, alebo sa snažte deti zabaviť tak, aby ste mali priestor na prácu. Na internete je mnoho hier a tipov na aktivity pre deti podľa veku. Vysvetlite im, že teraz mamka/ocko pracuje a že vám veľmi pomôžu, keď sa budú chvíľu hrať sami. Dohodnite si s nimi nasledujúci program po ukončení práce, aby vedeli, že sa majú na čo tešiť. Následne čas s nimi trávne plnohodnotne, opäť nie pozeraním televízie. Venujte sa im aktívne, rozprávajte sa, hrajte sa spolu. Ak máte partnera, nezanedbávajte ho pod tlakom práce a povinností. Partnerský vzťah môže poskytnúť silnú oporu aj v najťažších chvíľach. Porozprávajte sa a nájdite spolu spôsob, ako zvládať vzniknutú situáciu najlepšie.

8. Na work-life balance pracujte aktívne. Ako sme v úvode spomínali, work-life balance je proces. Rovnováhu si vytvárame postupne. Na konci každého pracovného dňa si vykonajte malú sebaanalýzu. Opýtajte sa sami seba, čo dnes fungovalo, čo nefungovalo, a ako by ste mohli robiť veci efektívnejšie. Nehľadáte dokonalý work-life balance, ale pre seba najpriaznivejší.

Pekné zamyslenie nad work-life balance prináša aj Nigel Marsh. Zdôrazňuje štyri nutnosti pri tvorbe rovnováhy medzi pracovným a osobným životom: úprimnosť k samému sebe, zodpovednosť za vzniknutú situáciu, zachovanie reálnosti a hľadanie skutočnej rovnováhy, nie workoholizmu. Pozrite si vystúpenie Nigela Marsha na TEDx.

Ušite si pre seba na mieru ten váš správny work-life balance a okúste čaro šťastného života v rovnováhe.

  • Zdielať:
author avatar
Zuzana Valigová
Som psychologička a koučka. Zaoberám sa správnou psychohygienou, prácou s hodnotami, dosahovaním cieľov a zlepšovaním interpersonálnych vzťahov. Baví ma posúvať vlastné hranice a pracovať na harmonickom živote v súkromnej a pracovnej oblasti, s čím pomáham aj svojim klientom. Ľudia často bezradne túžia po naplnení cieľov, avšak si neuvedomujú vlastnú silu a potenciál, pomocou ktorých sú schopní svoje sny realizovať. Je mi cťou spolupracovať s tak skvelým tímom coach4you. Sme tu preto, aby sme vám ukázali VAŠU cestu k úspechu.

Predchádzajúci článok

Ako sa nezblázniť na home office. Rozpad manželstva v karanténe vs. Šanca na liečbu vzťahu
27. apríla 2020

Nasledujúci článok

Každá hádka je vopred prehraná
19. mája 2020

Mohlo by Vás zaujímať

conflict
Každá hádka je vopred prehraná
19 mája, 2020
Vztahy
Ako sa nezblázniť na home office. Rozpad manželstva v karanténe vs. Šanca na liečbu vzťahu
13 apríla, 2020
yoga woman meditating outdoors
Mentálne techniky – ako dostať stres pod kontrolu.
17 marca, 2020

Kategórie

  • Audioblog
  • Hlavná kategória
  • Komunikácia
  • Leadership
  • Mozog je ako sval
  • Na zamyslenie
  • Osobný rozvoj
  • Time manažment
  • Vzťahy

Najčítanejšie

Sebanaplňujúce proroctvo
16júl2020
Disneyho stratégia – ako kreatívne a efektívne vyriešiť problém
18okt2018
Sebanaplňujúce proroctvo alebo ako zlepšiť výkon svojich ľudí
06jan2019
Ako hovoriť o nedostatkoch bez narušenia vzťahov
03okt2019

Najnovšie články

  • Sebanaplňujúce proroctvo
  • Každá hádka je vopred prehraná
  • Ako sa nezblázniť na home office. Work-life balance.
  • Ako sa nezblázniť na home office. Rozpad manželstva v karanténe vs. Šanca na liečbu vzťahu
  • Mentálne techniky – ako dostať stres pod kontrolu.

Prihláste sa na odber noviniek

Dostávajte ako prví informácie o našich akciách, produktoch a špeciálnych ponukách.

Prekročte hranicu medzi

Nespokojnosťou a spokojnosťou

Zisti viac

SATISFACTORY s.r.o.

Dostojevského rad 15
Bratislava
811 09

+421 911 660 000

info@satisfactory.sk

satisfactory logo
  • Úvod
  • O nás
  • Naša ponuka
  • Naše kurzy
  • eShop
  • Blog
  • Referencie
  • Kontakt
Linkedin-in
Facebook-f
Instagram
Youtube
Twitter

Copyright © 2019 SATISFACTORY s.r.o. All Rights Reserved

  • Obchodné podmienky
  • Reklamačné podmienky
  • Ochrana súkromia
Pre skvalitnenie našich služieb používame na stránkach súbory cookies. Pokračovaním na tejto stránke alebo kliknutím na tlačidlo "Súhlasím" vyjadrujete súhlas s používaním všetkých súborov cookies. Viac informácii nájdete v sekcii ochrana súkromia.Súhlasím
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Potrebné
Vždy zapnuté

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Nepotrebné

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.